Explore

Rondreis
op maat

Activiteiten in en rond Chimborazo

Een bezoek aan de Chimborazo-vulkaan is de highlight van dit gebied. Het is een stevige klim om aan de 5000 meter te geraken, maar de gids past het tempo aan aan je wensen en indien het niet gaat: dalen gaat oneindig veel sneller dan klimmen op die hoogte.

Niet ver van Riobamba, in een inheemse gemeenschap vlakbij Guamote woont de Vlaamse gids Tom Schelstraete. Hij gidst in de hele streek van Riobamba tot Cuenca. Tom biedt mooie trekkings en fietstochten aan samen met enkele lokale gidsen. De mooiste hiervan staan hieronder samengevat.

Kijk ook es bij de Excursies voor Guamote (deze 2 gebieden overlappen mekaar een beetje).

Chimborazo Nationaal Park

Vandaag bezoeken we Ecuador’s hoogste berg (6268 m) en tevens ook het dichtste punt van de aarde bij de zon. We vertrekken s ’ochtends richting Chimborazo waar we eerst een korte pauze maken in Colta om de Balbanera kerk te bezoeken. Dit is de oudste kerk van Ecuador. Daarna rijden we het Nationaal Park in waar we aan de eerste refuge halt houden op 4800 meter. We maken een kleine wandeling naar het Condor meer dat op 5100 meter hoogte is gelegen en dalen dan terug af naar 5000 meter voor een warme kopje koffie aan de tweede refuge. Zowel tijdens de wandeling als tijdens de autorit kunnen we prachtige landschappen en de plaatselijke fauna zoals vicuñas bewonderen. We keren dan terug naar de auto en rijden verder tot bij San Juan, waar we een heerlijke middagmaal krijgen bij een Belgisch-Ecuadoriaans gezin. Van hieruit vertrekken terug richting het hotel.

Chimborazo Nationaal Park – Downhill

Vandaag bezoeken we Ecuador’s hoogste berg (6268 m), tevens ook het dichtste punt van de aarde bij de zon. We rijden s ’ochtends richting Chimborazo waar we eerst een korte pauze maken in Colta om de Balbanera kerk te bezoeken. Dit is de oudste kerk van Ecuador. Daarna rijden we het Nationaal Park binnen waar we aan de eerste refuge halt maken op 4800 meter. We maken een kleine wandeling naar het Condor meer dat op 5100 meter hoogte ligt en vanaf hier begint onze afdaling met de fiets. Eerst dalen we af naar 5000 meter voor een warme kopje koffie aan de tweede refuge. Daarna fietsen we verder richting San Juan waarbij de moeilijkheidsgraad van de fietstocht aangepast kan worden aan je wensen. Zowel tijdens de wandeling als de fietstocht kunnen we in het prachtige landschap vicuñas bewonderen. Eenmaal we in San Juan aankomen wacht ons daar een heerlijke middagmaal. Van hieruit vertrekken we terug richting het hotel.
Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.
Meenemen: bescherming tegen de zon de regen, handschoenen, muts, waterfles, camera, goede wandelschoenen en sportieve kledij.

Fietstocht der verborgen valleien

Deze prachtige fietstocht leidt ons langs verschillende inheemse dorpen die ver van de bekende toeristische routes liggen. We fietsen doorheen prachtige valleien gelegen ten noordwesten van de Chimborazo, helemaal tot in Ambato, gelegen in de provincie Tungurahua. Deze tocht van 50 km biedt ons een prachtig uitzicht over het hooggebergte. Optioneel kunnen we de tocht beginnen met een wandeling op de Chimborazo. Deze wandeling brengt ons van de eerste berghut gelegen op 4.800 mt hoogte, naar de tweede berghut die op 5.000 mt hoogte ligt.
Moeilijkheidsgraad: matig.
Meenemen: bescherming voor de zon en de regen, warm en sportief kledij, camera en water.

Riobamba City Tour

Riobamba is niet alleen omringd door majestueuze bergen maar heeft ook een aantal prachtige koloniale kerkjes. Tijdens deze stadswandeling zal een gids je de mooiste plekjes van de stad laten zien en tegelijkertijd leer je meer over de geschiedenis van Riobamba. We brengen een bezoekje aan de belangrijkste stadsparken en krijgen een rondleiding in de kathedraal van de stad. Onze wandeling eindigt met een bezoek aan het museum van Riobamba.
Moeilijkheidsgraad: licht

De markt van Guamote en het meer van Colta (vanuit Riobamba)

In de ochtend haalt een privéwagen ons op aan het hotel. Na een uurtje rijden komen we aan in Guamote. Dit stadje kleurt op donderdagmorgen donkerrood door de poncho´s gedragen door de inheemse bevolking. De boeren en ambachtslieden van de regio brengen hier hun waren aan de man. De markt van Guamote is een van de grootste en meest authentieke markten van de Andes. We kuieren tot de middag rond op de markt. Op de terugweg brengen we een bezoekje aan het meer van Colta en nemen we een kijkje in het oudste kerkje van Ecuador, de Balbanera. Hier genieten we van een middagmaal, alvorens we terugkeren naar Riobamba of verder rijden naar ons bestemming.
Moeilijkheidsgraad: licht. Meenemen: bescherming tegen de zon en de regen, camera en water.

De Chimborazo-vulkaan en de Machay tempel

Vandaag bezoek je naast Ecuador’s hoogste vulkaan ook de mooie tempel waar inheemse bewoners en alpinisten offers komen brengen aan de majestueuze berg. Je wordt ’s ochtends opgepikt aan je hotel en naar een inheemse dorp vervoerd aan de voet van de vulkaan. Vanuit hier trek je verder te voet langs mooie paadjes en tussen wilde bloemenvelden naar de tempel. Rond de middag bereiken we de tempel waar je wat uitleg krijgt en erna ook kan genieten van een lekkere lunch. Als je wat geluk hebt kan je van hieruit een Condor spotten of een Caracara vogel. Na de lunch trek je verder richting de eerste refuge die op 4850 m hoogte ligt, van hieruit stijgen we nog iets verder naar de Whymper refuge (5060 m hoogte) en hierna keren we terug naar de wagen en het hotel.
Moeilijkheidsgraad: matig.
Meenemen: warme kledij, sportieve kledij, bescherming tegen de zon en de regen, water, camera en sportief schoeisel.

Fietstocht van Atillo naar Amazone (1 dag)

Vandaag zullen we, tijdens een spectaculaire afdaling van 2000 meter, kennismaken met de verschillende landschappen en ecosystemen van het Nationaal Park Sangay. De afdaling brengt ons van de oostelijke hellingen van het Andes-gebergte helemaal tot in het Amazone regenwoud. Een wagen pikt ons op in Riobamba en brengt ons langsheen inheemse dorpjes, richting het zuidoosten. Na ongeveer anderhalf uur rijden, komen we aan bij de meren van Atillo. Deze meren worden gezien als de mooiste hooglandmeren van Ecuador en liggen op ongeveer 3500 meter hoogte. De meren zijn dikwijls in een mysterieuze mist gehuld en vormen het startpunt van onze afdaling. De tocht is ongeveer 47 km lang en loopt over een rustige weg, dwars door het Nationaal Park Sangay. Vanaf de paramo dalen we af naar het nevelwoud, om vervolgens in het regenwoud te eindigen. Onderweg stuiten we op verschillende watervallen en genieten we van de weelderige vegetatie, bestaande uit orchideeën, varens en mossen. Wanneer we ongeveer 23 km in de benen hebben, doorkruisen we een 700 meter lange tunnel, om vervolgens verder te fietsen over de weg die zich naar het dorpje 9 de Octubre slingert. Dit dorpje ligt op ongeveer 1500 meter en geldt als het eindpunt van onze route. Voordat de wagen ons terug naar Riobamba brengt, bezoeken we eerst een panoramapunt dat ons een prachtig uitzicht geeft over het regenwoud en de Upano en Abanico rivieren.
Moeilijkheidsgraad: matig. Duur: de hele dag. Meenemen: bescherming voor de rond en de regen, warme en sportieve kledij, camera, water en sportieve schoenen.

Fietstocht van Atillo naar Amazone (2 dagen)

Tijdens deze avontuurlijke tweedaagse fietsen we langs de oostelijke Andes-hellingen naar het Amazone-regenwoud. Op de tweede dag zullen we de geheimen van de jungle ontdekken. Deze tocht is fenomenaal voor ieder die van natuur en actie houdt.
Dag 1: Om 7:00 uur in de ochtend pikt een wagen ons op in Riobamba. We rijden over een kleine weg in zuidoostelijke richting en passeren ondertussen verschillende inheemse dorpen. Na twee uurtjes rijden komen we aan bij de meren van Atillo, gelegen op 3.500 mt hoogte. Deze meren worden gezien als de mooiste hooglandmeren van de streek. De meren zijn dikwijls in een mysterieuze mist gehuld en vormen het startpunt voor de downhill tocht. De tocht brengt ons vanaf de Andes-hooglanden helemaal naar het junglestadje Macas. Deze uitdagende, 80km lange route brengt ons over een rustige en deels onverharde weg, doorheen het Nationaal Park Sangay. Vanaf de paramo dalen we eerst af naar het nevelwoud om vervolgens af te dalen naar het tropisch regenwoud. Onderweg komen we verschillende, prachtige watervallen tegen en kunnen we genieten van de weelderige vegetatie van orchideeën, varens en mossen. Wanneer we reeds 23 km in de benen hebben, doorkruisen we een 700 meter lange tunnel. Vervolgens rijden we weer verder over een slingerachtige weg richting het regenwoud. We overnachten in een lodge in het regenwoudreservaat.
Dag 2: Vandaag nemen we deel aan een vijf uur durende wandeling doorheen het regenwoud, tijdens de wandeling geeft de gids je uitleg over de medicinale planten en de gebruiken van de inheemse Amazone bevolking. De wandeling brengt ons verder naar een prachtige waterval waar je een verfrissende duik kan nemen, de ideale plek om mooie foto´s te maken. In de middag keren we via Baños terug naar Riobamba.

Inca Trail – 3 daagse trektocht

Het wegennetwerk van de Inca´s (Qhapac Ñan in Kichwa-taal) strekte zich uit van Chili tot Colombia. Het was de hoofdader van het Inca rijk (1470-1534) zowel op politiek, economisch als sociaal vlak. Tijdens de Spaanse overheersing (1534-1822) werd dit netwerk nog gebruikt. Zij noemden het “El Camino Real” ofwel de Koninklijke Weg. Tegenwoordig blijven nog slechts enkele delen van dit netwerk bewaard. Één van de best in stand gehouden routes ligt tussen het dorp Achupallas en Ingapirca.
Op dag 1 vertekken we vanuit Guamote richting Achupallas, een rit van anderhalf uur. Het startpunt van de trekking ligt op 3.300m. De eerste dag wandelen we 4 uur tot aan onze eerste kampeerplaats op een hoogte van ongeveer 4.000m. Doorheen de hele trekking worden we begeleid door een lokale gids. Onze bagage wordt gedragen door een paard.
Op dag 2 staat een wandeling van ongeveer 7 uur gepland. Na 2-3 uur wandelen komen we aan op het hoogste punt van de trekking. Van hieruit hebben we een prachtig zicht over het meer van Sansahuín. Na nog 4 uur wandelen komen we toe op onze tweede kampeerplaats op een hoogte van ongeveer 3.800m. Gedurende de tocht kunnen we verschillende ruïnes zien van oude Spaanse nederzettingen.
Op de laatste dag komen we na 4 uur wandelen aan bij de ruïnes van Ingapirca (3.160m). Hier krijgen we een rondleiding door een lokale gids. Na het bezoek aan de ruïnes keren we terug naar het hotel in Guamote.
Moeilijkheidsgraad: gemiddeld.
Meenemen: bescherming tegen de zon en de regen, thermische kledij, waterfles, camera, wandelschoenen en extra kledij